Een verhaal uit de praktijk van een begeleider
Steeds meer basisscholen geven aan dat ze de leerlingen graag willen leren plannen. Zo ook een basisschool in Oosterhout. Om de leerlingen volledig uitgerust naar het voortgezet onderwijs te kunnen sturen, is er een arrangement gestart waarbij de leerlingen leren plannen met de planagenda Plenda. Onze behandelaar Monique den Boer deelt graag de ervaringen die ze heeft opgedaan tijdens de uitvoering van dit arrangement.
Op een kleine basisschool in Oosterhout heb ik in de combinatie groep 7/8 de eerste Plenda-lessen gegeven. Na het uitgebreid bewonderen van de agenda waren de leerlingen meteen enthousiast om met het leren plannen aan de slag te gaan.
Tijdens een korte, klassikale introductie hebben we bedacht wat je allemaal in een agenda kunnen opschrijven. Naast het huiswerk werd meteen ook het sporten en een kinderfeestje genoemd. Bij het invullen van het sporten werd meteen al iets duidelijk: sommige leerlingen sporten soms wel 3 of 4 keer per week. Nu dit in de agenda werd geschreven, werd zichtbaar dat hierdoor eigenlijk weinig tijd over zou blijven voor het maken van huiswerk.
Vervolgens heb ik aan de hand van het You tube-filmpje het 6-stappenplan van Plenda geïntroduceerd. Na een korte nabespreking hebben de leerlingen in overleg met de eigen groepsleerkracht het actuele huiswerk in de agenda schreven en hebben we dit, volgens het 6-stappenplan, klassikaal in het onderste deel van de week ingepland.
De Plenda lessen
Na 14 dagen was les twee aan de beurt. De ervaringen met het plannen en leren voor toetsen werden uitgewisseld en er waren veel positieve reacties. Een jongen zei: “Ik kan nu veel gemakkelijker starten met mijn huiswerk, ik weet al weet wat ik moet gaan doen”. Na het uitwisselen van alle ervaringen hebben we gezamenlijk het tijdschema ingekleurd. Om alle aandachtspunten bij het gebruik van de Plenda te herhalen heb ik vervolgens een mindmap laten invullen. Omdat de kinderen zo enthousiast en betrokken waren kostte deze twee opdrachten veel tijd. Het idee om de Plenda te personaliseren door een eigen ontwerp voor de voorkant te maken heb ik toen maar als idee aan de groepsleerkracht meegegeven.
Gesprekken met leerkracht
Tussen de twee lessen door heb ik de groepsleerkracht en de intern begeleider uitgebreid geadviseerd over het gebruik van de agenda. Hierbij heb ik veel aandacht besteed aan het leerproces. Zo moet de groepsleerkracht regelmatig het gebruik met de leerlingen bespreken, ervaringen en tips uit laten wisselen en vragen beantwoorden. Het leuke aan deze gesprekken was dat hele plan-proces voor de leerkracht zelf ook een eye-opener bleek: “Ik kreeg van de leerlingen terug dat het huiswerk verkeerd op het bord was genoteerd. Kloppen de dag en de datum, meester?”
Ouderavond
Tijdens de ouderavond was ongeveer 1/3 van alle ouders aanwezig. Vanwege de kleine groep heb ik erg boeiende gesprekken met hen kunnen voeren. Sommige ouders waren of erg overtuigd van hun huiswerkplanning uit hun eigen schooltijd, namelijk die van 1 dag van tevoren leren. Anderen zogen alle informatie altijd op als een spons en voorzagen dan ook geen moeilijkheden voor hun kind. Omdat de manier van plannen met behulp van de Plenda net dat steuntje in de rug geeft waar de meeste kinderen toch behoefte aan hebben in deze tijd van informatie overload, heb ik gevraagd of zij hun kind de kans willen geven om deze werkwijze uit te proberen. Ook heb ik meteen maar even verduidelijkt dat magister geen planningssysteem is maar een informatiebron. Ter afsluiting heb ik toegelicht dat leren plannen precies dat is, een leerproces, en dat ouders actief bij het plannen en huiswerk maken en leren betrokken moeten blijven.
Vervolg leren-leren lessen
Na de voorjaarsvakantie start ik de bijbehorende leren-leren lessen. In deze lessen ga ik de kinderen leren de verschillende leertips uit de agenda toe te passen, zoals het mindmappen voor een samenvatting en het herhalen bij het leren van woordjes. Ook ga ik een (KAHOOT-) quiz inzetten die helpt bij het leren voor wereldoriëntatie en ga ik het hebben over slim aantekeningen maken. Naast de praktische lessen geef ik tenslotte ook een informatieles over de werking van het brein, waarin ik het o.a. verschil tussen het korte- en het langetermijn geheugen uitleg.
Wil jij op school ook de leerlingen leren plannen en ze zo voldoende uitrusten voor de middelbare school? Neem dan contact op voor een gratis kennismakingsgesprek om de mogelijkheden te bespreken!
Studieus beschikt over een groot
archief aan interessante en
handige artikelen.
Deze website gebruikt alleen functionele en analyse cookies. meer informatie
De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.