Hoi! Kun je wat over jezelf vertellen?
Mijn naam is Cindy La Heijne. Ik ben momenteel 48 jaar , getrouwd en moeder van 2 zonen en woon in Roosendaal. Voordat ik dit werk ben gaan doen, heb ik 27 jaar als leerkracht en intern begeleider gewerkt. In januari werk ik 1 jaar voor Educto met heel veel plezier.
Klinkt goed! Waarom ben je bij Studieus gaan werken?
Als kind wilde ik altijd al juf worden. Nadat ik de opleiding had afgerond en werk had gevonden in het onderwijs wist ik dat ik dat niet tot mijn pensioen zou doen. Nu mijn kinderen oud genoeg zijn en zelfstandig, heb ik de stap durven zetten om iets anders te gaan doen. De vacature kwam op het juiste moment op mijn pad. De eerste jaren na mijn opleiding heb ik in het speciaal onderwijs gewerkt. Door die ervaringen ben ik later op een reguliere basisschool gevraagd om schaduw ib-er te worden. Daarna werd ik intern begeleider. In die jaren heb ik gezien wat het met een kind doet wanneer een kind niet mee kan komen en wat extra aandacht en hulp kan betekenen. Je ziet een kind opbloeien, zelfvertrouwen en plezier krijgen. Dat vind ik een van de mooiste dingen aan het vak. Door de ontwikkelingen in het onderwijs werd het echter moeilijker die hulp in de klas te bieden. Bij Educto zie ik de kans en mogelijkheden om die kinderen te kunnen helpen. Het geeft mij energie en plezier.
Wat houdt jouw functie als begeleider eigenlijk in?
Als behandelaar werk ik voor de labels Rekenlicht, Studieus en Taallabyrint. Ik help kinderen op het gebied van rekenen, technisch en begrijpend lezen, NT2 maar ook met het plannen van huiswerk, het leren voor een toets enz. Dat vind ik leuk. Het werk is zeer afwisselend. Ook doordat ik op verschillende scholen kom. Voor de kinderen die ik begeleid, stel ik begeleidingsplannen op, heb ik gesprekken met de intern begeleider, de betrokken leerkrachten en uiteraard met de kinderen zelf. Ik ga met ze in gesprek over de hulpvraag. De eerste sessie is vaak in beeld krijgen wat een kind al kan, waar ik aan kan sluiten en welke doelen voor een kind gesteld kunnen worden. Zo breng ik de beginsituatie in beeld. Aan de hand van de informatie die ik heb gekregen stel ik een begeleidingsplan op en ga ik met de kinderen aan het werk. Aan het eind van het traject wordt bekeken of de doelen behaald zijn. De resultaten, observaties en analyses worden besproken met de intern begeleider en/of de betrokken leerkracht. Ook de kinderen laat ik hun ontwikkeling zien. Zo doen ze succeservaring op. Dat stimuleert ze en geeft ze zelfvertrouwen. Als behandelaar probeer ik het kind plezier (terug) te geven in het vak dat ze vaak moeilijk vinden.
Interessant! En wat vind je daar leuk aan?
Het allerleukste is het contact met de kinderen zelf. Na een tijdje krijg je echt contact met ze. Ik vind het ook erg leuk dat ik zelf de route uit mag stippelen om de doelen te bereiken. Wat zet ik in en op welke manier? Wat werkt voor welk kind? En dan het moment dat je ziet dat een kind het begrijpt, dat is zo mooi. Daar doe ik het voor.
Wat voor leuks doe je nog meer in je vrije tijd?
Naast mijn werk spreek ik graag af met vrienden, ga ik naar het strand en lees ik graag. Ook ben ik lid van het Sinterklaas comité bij mij in de stad. Wij verzorgen de intocht en allerlei andere Sinterklaas activiteiten. Samen met een oud-collega presenteer ik de intocht van Sinterklaas in de stad. Heel erg leuk en bijzonder om te doen.
Studieus beschikt over een groot
archief aan interessante en
handige artikelen.
Deze website gebruikt alleen functionele en analyse cookies. meer informatie
De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.