Het is weer zover, je zoon of dochter heeft een toets geschiedenis. Maarliefst 30 pagina’s met tekst moeten uit het hoofd worden geleerd. Drama! Het onderwerp vindt je zoon of dochter niet echt interessant en daardoor heeft hij of zij tijdens de les niet goed opgelet. Maar een onvoldoende is het laatste wat jullie willen. Hoe pakt je kind het leren voor deze toets aan en waar kan jij als ouder bij ondersteunen? In deze blog vind je een stappenplan met tips om het leren toch leuk te maken!
Tijdens de lessen is het onderwerp van geschiedenis uitvoerig behandeld. De docent heeft wekenlang verteld over dit onderwerp en de huiswerkopdrachten zijn, al dan niet met hulp, gemaakt. Het echte leren kan niet langer meer worden uitgesteld. Tijdens het leren merk je dat je kind niet met zijn gedachten bij de lesstof zit. Vaak is dat een teken dat je zoon of dochter niet weet waar hij of zij moet beginnen. Ik heb een praktisch stappenplan voor jullie dat het leren makkelijker gaat maken en helpt naar de voldoende!
Voorkennis activeren! De belangrijkste fase. Je moet immers weten waarover je gaat leren en wat er interessant kan zijn aan het onderwerp. Plan daarom tijd (max. 20 minuten) om het onderwerp te verkennen. Dat kunnen jullie samen doen op de volgende 2 manieren:
Verken de oefentekst: neem 5 minuten de tijd om de tekst rustig te bekijken. Zet daarbij de timer van een telefoon. Bekijk de titel, de afbeeldingen, lees de tussenkopjes, lees de dikgedrukte woorden en scan de tekst. Na 5 minuten stel je als ouder hardop de vraag aan je zoon of dochter: Waarover zal deze tekst gaan? Wat weet je er al over? Wat weet je nog vanuit de lessen? Welke onderdelen verwacht je dat het belangrijkste zijn?
Zoek samen interessante filmpjes op internet over het onderwerp. Gebruik daarbij wel de juiste bronnen zoals www.entoen.nu, filmpjes van Schooltv of Klokhuis. Vooral voor dyslectische kinderen kan het kijken van filmpjes ervoor zorgen dat je de informatie beter begrijpt. Let wel op: blijf niet te lang zoeken naar filmpjes en verdwaal niet tijdens het zoeken. Als ouders kan je helpen door vooraf af te spreken hoe lang er filmpjes worden gekeken op internet over dit onderwerp. Ongeveer 15 minuten moet genoeg zijn.
Lees de oefentekst aandachtig. Als ouder kan je hierbij ondersteunen door bijvoorbeeld de tekst voor te lezen. Veel dyslectische kinderen vinden dit fijner dan zelf lezen. Belangrijk is dat je kind aangeeft wanneer hij of zij iets niet begrijpt. Noteer samen de lastige woorden of zinnen zodat jullie dit later nog eens kunnen opzoeken. Een markeerstift is erg handig om belangrijke dingen op te laten vallen. Geel werkt daarbij het beste!
Begrijpt hij of zij alles? Nee? Google samen deze begrippen of vraag hulp aan een klasgenootje.
Het leren van de tekst. Het voorwerk is gedaan maar nu komt het daadwerkelijk leren van de tekst. Daarbij is het van belang dat er gezocht wordt naar hoofdzaken in een tekst door de vetgedrukte woorden te lezen en verbanden te zoeken. Het kan je zoon of dochter helpen door deze belangrijke stukken te markeren of op te schrijven. De kern of samenvatting van de alinea staat vaak in 1 zin aan het einde of begin van de alinea. Kan de tekst worden samengevat in een afbeelding of mindmap? Dat maakt het lezen makkelijker en leuker. Hierover later in een andere blog meer.
Toets jezelf. Dit is een belangrijk onderdeel waarbij je als ouder kan ondersteunen. Kan je kind de oefenstof navertellen aan de hand van de aantekeningen? Het is daarbij belangrijk om als ouder te onthouden dat er van deze stap nog heel veel wordt geleerd. Dit is dus geen overhoring maar een strategie om de stof beter te onthouden. Doordat je kind de oefenstof leert verwoorden, wordt de stof beter onthouden!
Door dit stappenplan te volgen is met voldoende aandacht het hoofdstuk bestudeerd. Het enige wat dan nog nodig is, is zelfvertrouwen tijdens het maken van de toets! Heb je nog tips voor andere ouders om te ondersteunen bij het leren van grote stukken tekst? Of een stap die onmisbaar is in dit stappenplan? Laat het weten in je reactie onder deze blog!
Auteur: Loes de Jong-Janbroers
Studieus beschikt over een groot
archief aan interessante en
handige artikelen.
Deze website gebruikt alleen functionele en analyse cookies. meer informatie
De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.