Je kind zit op zijn kamer huiswerk te maken. Over een paar dagen is er de grote toets waarbij er grote hoeveelheden tekst gelezen moeten worden. Je dyslectisch kind heeft duidelijk moeite met de grote lappen tekst en het onderwerp is ook niet echt interessant. Als ouder zie je dat de dyslexie hem of haar in de weg staat waardoor het begrijpen van de tekst nog lastiger is. Je wilt je kind graag helpen bij het leren maar je weet niet goed hoe. Je weet zelf te weinig over het inhoudelijke vak en je weet niet hoe ze de oefenstof op school uitleggen. Wanneer het moment van de toets in zicht komt, is het voor je als ouder lastig om je kind te helpen. Ik heb voor je 4 tips waarmee je, door middel van een mindmap, het leren van grote stukken met tekst voor je kind gestructureerd kan aanpakken en het leren leuker kan maken.
Een manier om het studeren van een tekst structureel en juist aan te pakken is door gebruik te maken van een mindmap. Een mindmap is een leuke, creatieve manier om langere teksten te leren. Wat is een mindmap precies en voor wie kan het handig zijn om te gebruiken tijdens het leren?
In een mindmap wordt door middel van een boomstructuur rondom één onderwerp verbanden en begrippen weergegeven. In het midden staat het onderwerp (bijvoorbeeld brein). Vervolgens heeft dit hoofdonderwerp verschillende sub-onderwerpen (bijvoorbeeld dominantie of geheugen). De sub-onderwerpen hebben op hun beurt weer losse onderwerpen (bijvoorbeeld linker- en rechterhersenhelft, langetermijngeheugen en kortetermijngeheugen).
Het woord zelf zegt het al, mindmap. Het is een tekening of kaart van de verschillende verbanden die je in je hoofd al maakt rondom een onderwerp. Door je mentale voorstelling uit te tekenen, onthoud je de teksten beter en zie je de verbanden. Daarom is het met name handig voor de kinderen die visueel ingesteld zijn. Dit zijn de kinderen die bijvoorbeeld vaak tekeningen maken in hun aantekeningenschrift of de plaatjes uit het geschiedenisboek onthouden.
Hieronder leggen we in 4 tips uit waarvoor je een mindmap goed kan gebruiken:
In een mindmap worden alleen kernwoorden opgeschreven. Zo blijft het overzichtelijk. Voor de verschillende sub-onderwerpen wordt een verschillende kleur gebruikt. Dit is een manier om de verbanden binnen één sub-onderwerp beter te onthouden. Een leuke afwisseling kan zijn door in plaats van of samen met de kernwoorden, gebruik te maken van kleine tekeningen. Vaak zegt een tekening namelijk meer dan 1.000 woorden. Het maken van kleine tekeningen maakt het vaak ook nog leuker om te leren.
Een mindmap is handig om ordening aan te brengen in een tekst en hoofd- en bijzaken van elkaar te (leren) onderscheiden. In het basisonderwijs kom ik de mindmap steeds vaker tegen. Kinderen leren ermee werken bij bijvoorbeeld begrijpend lezen of bij zaakvakken zoals geschiedenis of biologie. Het goede van een mindmap is dat het eigenlijk voor alle vakken toepasbaar is. Een kind moet alleen wel goed leren hoe een mindmap gemaakt moet worden. Er zijn wel een aantal vlieguren nodig om hier erg handig mee te worden.
Wanneer een kind goed weet hoe een mindmap toegepast kan worden, kan er ook zeker in het voortgezet onderwijs goed gebruik van worden gemaakt. Zo kan je een mindmap erg goed gebruiken om voor een werkstuk de verschillende hoofdstukken en paragrafen te bepalen! Je schrijft het onderwerp van je werkstuk of spreekbeurt in het midden als hoofdonderwerp en vervolgens geef je als sub-onderwerpen de verschillende hoofdstukken aan. Vervolgens bestaan de hoofdstukken weer uit paragrafen met losse onderwerpen. Een mindmap is makkelijk aan te vullen. Je trekt simpelweg een nieuw lijntje wanneer je een extra onderwerp toe wilt voegen aan je spreekbeurt. Dat maakt je opbouw heel inzichtelijk!
Een mindmap kan ook heel goed gebruikt worden om te testen of je zoon of dochter klaar is voor de toets. Wanneer je zoon of dochter het verhaal uit kan leggen bij de verschillende trefwoorden, wordt de oefenstof voldoende beheerst. Vaak hoor ik dat leerlingen nog de tekeningen onthouden bij de verschillende onderwerpen. Dat helpt ze om de lastige geschiedenistoets te maken. Denk daarbij ook aan de verschillende tijdperken waarbij je uit elkaar moet houden wat zich precies wanneer afspeelde. Een mindmap maakt het voor de visuele denkers erg overzichtelijk.
Wanneer je zoon of dochter handig is met mindmappen, kan dit op veel verschillende zaken worden toegepast bijvoorbeeld: studeren van lange teksten, begrijpend lezen, werkstuk opbouwen, spreekbeurt voorbereiden etc.
Snap je nu hoe je kan samenvatten door te tekenen? Werkt je kind soms met een mindmap? Ik hoor het graag in je reactie onder deze blog!
Studieus beschikt over een groot
archief aan interessante en
handige artikelen.
Deze website gebruikt alleen functionele en analyse cookies. meer informatie
De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.