Het volgende herkennen de meeste ouders. Je kind heeft al een tijdje een nieuwe beste vriend: de smartphone. Zij zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De wereld ligt aan hun voeten en uren worden er filmpjes gekeken, contacten onderhouden met vrienden en spelletjes gespeeld. Maar waar blijft er dan nog ruimte voor het maken van het huiswerk? De hele dag trilt de smartphone want iemand stuurt weer een bericht dat echt heel erg belangrijk is. Als ouder vraag je je af of je kind wel tot leren toe komt wanneer de smartphone nooit meer dan een armlengte verwijderd is. Wat kun je dan als ouder doen?
Een belangrijke voorwaarde om te kunnen leren is een goede concentratie. Met concentratie bedoel ik het vermogen om langere tijd aandacht te houden voor een bepaalde taak. Goede concentratie vraagt een optimale focus van de hersenen. Multitasken gaat daarom ook alleen wanneer je een andere taak tegelijk doet waarbij je niet hoeft na te denken. Zoals fietsen en praten. Berichten beantwoorden en tegelijk leren, vergeet het maar, dat gaat niet lukken. Daarbij komt nog dan jongeren met dyslexie vaak last hebben van een beperkt werkgeheugen. Daardoor is het verstandig om altijd maar een ding tegelijk te doen.
Je kind kan helemaal in een negatieve spiraal komen wanneer de oefenstof lastig is. Herken je dit? De oefenstof is lastig en daardoor is het moeilijk om te focussen. Je kind is sneller afgeleid en daardoor eerder geneigd om naar zijn of haar telefoon te grijpen. Doordat er toch maar weer op de smartphone is gekeken, is de focus weg. Doordat de focus weg is, is de oefenstof helemaal niet te begrijpen. De frustratie neemt toe en een uur later zijn ze 40 verzonden berichten en 5 levels verder in het favoriete spel, maar nog steeds geen stap verder met het huiswerk.
Het maken van huiswerk en het leren van toetsen gaat uiteindelijk sneller wanneer jouw kind zijn volledige aandacht erop kan richten. Daarom heb ik 2 tips die ik graag met je deel:
De berichtgeving van de smartphone aanpassen.
Via de algemene instelling zijn de zogenoemde pushberichten aan en uit te zetten en sommige smartphones hebben zelfs de mogelijkheid om dit tijdelijk aan te passen. Zo kan je kind ongestoord huiswerk maken zonder de trilstand te horen en toch afgeleid te zijn.
De wekker.
Voor de komende 20 minuten is er alleen aandacht voor het huiswerk en daarna is er weer 5 min tijd om te ontspannen. Tijdens die 5 minuten is er ook weer tijd om alle berichten te lezen op de smartphone. Na die 5 minuten wordt opnieuw de wekker gezet om weer 20 minuten te focussen. De smartphone kan dan beneden blijven of uitgeschakeld worden voor gedurende 20 minuten.
Ik weet het zeker: deze tips hebben effect! En door betere resultaten ontstaat er bij je kind een positieve spiraal.
Wanneer je kind dus klaagt over de hoeveelheid huiswerk en zich lastig kan focussen, is het verstandig om samen eens te kijken welke pushberichten ingeschakeld zijn en de kookwekker bespreekbaar te maken. Ik ben benieuwd of jullie thuis duidelijke afspraken hebben gemaakt over wel of geen smartphone tijdens het leren? Ik zou het leuk vinden als je me in een reactie laat weten hoe jij dat invult. Je helpt er ook andere ouders mee die worstelen met dit probleem.
Vind je deze tips waardevol en zou je meer willen weten over hoe je je kind kan begeleiden bij het leren? Vul dan onderstaand formulier in en ontvang de laatste blogs via de e-mail.
Auteur: Loes de Jong-Janbroers
Studieus beschikt over een groot
archief aan interessante en
handige artikelen.
Deze website gebruikt alleen functionele en analyse cookies. meer informatie
De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.