Als ouder zie je de dagelijkse worstelingen van je kind met zijn dyslexie. Vroeger waren dat de leeskilometers die niet alleen op school maar ook thuis gemaakt moesten worden en nu zie je het dagelijks terug bij de vele huiswerkuren van je kind. Het is een feit dat kinderen met dyslexie gemiddeld 3,5 uur per week langer bezig zijn met het huiswerk dan de rest van de klas. Daaruit blijkt al dat je kind een ongelofelijk doorzettingsvermogen moet hebben. Daarnaast wordt vaak gezegd dat kinderen met dyslexie veel meer baat hebben bij het leren in beelden. Binnen het talige onderwijs kan dat problemen geven. Is mijn kind een beelddenker? Wat houdt het beelddenken in en nog belangrijker, hoe concreet kan ik daar als ouder mee aan de slag?
Een beelddenker verwerkt informatie door te denken in beelden en gebeurtenissen. Een beelddenker is vaak oplossingsgericht en werkt vanuit het geheel. Vaak zijn dit de creatieve kinderen die snel verbanden kunnen leggen. Het wordt ook wel eens gezegd dat beelddenkers dromers zijn. Het wordt pas echt lastig wanneer wordt gevraagd om een idee uit te leggen. De vertaling maken van het beeld naar woorden en zinnen is dan erg lastig. Vaak komen ze er niet uit. In het hoofd is het immers al helemaal tot in de details beschreven.
Dyslexie en beelddenken hebben veel overeenkomsten. In woorden uitdrukken wat ze bedoelen kan voor zowel dyslecten als beelddenkers moeilijk zijn. Net als tijd en chronologische volgordes. Een voorbeeld: Je kind moet om 5 uur binnen zijn voor het eten. Het begrip 5 uur is lastig. Het is daarom handiger om tegen deze beeldende kinderen te zeggen dat ze naar binnen moeten komen wanneer de lantaarnpalen aangaan.
Het is wel heel belangrijk om te realiseren dat beelddenken en dyslexie niet hetzelfde is. Dyslexie is neurologische stoornis en beelddenken is een voorkeur voor leren. De kenmerken kunnen dus soms wel gelijk zijn, maar de problemen bij dyslexie zijn blijvend. Wanneer je wilt onderzoeken of je kind wellicht baat kan hebben bij de beelddenk leerstijlen, verwijs ik graag naar onze vragenlijst. Na deze vragenlijst ontvang je gerichte adviezen voor jou als ouder.
Als ouder wil je vaak helpen met het huiswerk, maar soms weet je niet goed hoe. Deze tips kunnen je helpen om jouw beelddenkende kind verder te helpen bij zijn huiswerk:
De beelddenker kan vaak chaotisch en druk overkomen. Je kind heeft geen overzicht meer en blijft hangen in de details. Het kan dan helpen om je kind te helpen bij het maken van een planning. Dit is helemaal handig bij aankomende toetsweken. Er moeten toetsen geleerd worden, hoeveel hoofdstukken zijn dat, welke onderdelen zijn lastig en op welke middagen wil je toch echt voetballen buiten? Maak deze planning inzichtelijk door alles op te schrijven in een weekplanner. De weekplanner kan je invullen met woorden, maar ook met plaatjes of tekeningen.
Voor deze kinderen is het vaak lastig om de tijd te bewaken. Als ouder zal je dat al ongetwijfeld hebben ervaren. Zo kan het je kind dus heel erg helpen om aan te geven wanneer het zich niet aan de planning dreigt te houden. Misschien is hij of zij wel vol enthousiasme bezig om de kaft mooi te illustreren van het nog te schrijven werkstuk. Een sturing van een ouder is daarbij erg fijn. Het is daarbij goed om aan je kind te vragen welke sturing hij of zij van je wilt. Sommige kinderen vinden het bijvoorbeeld erg fijn om een signaal te krijgen 15 minuten voordat de geplande tijd voorbij is.
Kinderen willen het wel goed oppakken, maar weten vaak simpelweg niet hoe het moet. Het is voor jou als ouder goed om dit te realiseren en dat in het achterhoofd te houden. Dat kan mogelijk al veel frustraties wegnemen tussen beide.
Het huidige onderwijs is meer gericht op de talige denker. Er wordt gewerkt van details naar het geheel en het uit het hoofd leren. Kinderen worden afgerekend wanneer ze spellingsfouten maken en wanneer ze de tafel van 6 niet uit het hoofd kennen. Toch is het mooi wanneer een leerling zijn sterke kanten weet in te zetten bij het leren. Wat denk jij? Heeft je kind kenmerken van een beelddenker? Om hierachter te komen kun je onze leerstijlenvragenlijst gebruiken. Is jouw kind inderdaad een beelddenker? Laat het weten in een onderstaande reactie.
Auteur: Loes de Jong-Janbroers
Studieus beschikt over een groot
archief aan interessante en
handige artikelen.
Deze website gebruikt alleen functionele en analyse cookies. meer informatie
De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.
Hi mevrouw de Jong , volgens mij staat er een spelfout ipv KID moet dit KIND zijn ? Eerste alinea ?
1943 dagen geleden |Hallo P. Voogt, dat klopt! Ik heb het zojuist aangepast. Bedankt voor de feedback. Heb je iets gehad aan de tips uit het artikel?
1943 dagen geleden |