Ons team bestaat uit ongeveer 50 begeleiders die werkzaam zijn van Den Haag tot Nijmegen en van Apeldoorn tot en met Bergen op Zoom. Dagelijks rijden de begeleiders naar scholen om individuele of groepslessen te verzorgen op basisscholen of middelbare scholen. Deze toppers hebben jaren ervaring in het onderwijs en kiezen, vaak na jaren voor de klas te hebben gestaan, er bewust voor om leerlingen te begeleiden. Maar wat vinden zij zo leuk aan het begeleiden van kinderen? Drie begeleiders aan het woord!
Monique
“Het werken met kinderen aan de werkhouding (taakgerichtheid & executieve functies) is zo leuk, omdat de verwondering zo groot is. De verwondering bij de kinderen over (her-) kennen van eigen gedrag en eigen invloed die ze kunnen uitoefenen op het leren. En dat dit werkt! Dat ervaar ik als heel erg leuk. Daar haal ik mijn voldoening uit.”
Een tip van Monique:
We werken bij Studieus aan de juiste taakaanpak. Dit heb ik met leerlingen in groep 4 geoefend aan de hand van het maken van een “happertje”. Dit is volgens de zelfinstructie methode Meichenbaum (Timmerman, 2003).
Stap 1: Kijk!
Stap 2: Wat heb ik nodig?
Stap 3: Wat ga ik doen?
Stap 4: Heb ik het goed gedaan?
Kirsten
“Ik geniet enorm van het één op één met kinderen werken. De drie kwartier behandeling kan je je echt helemaal richten op dat ene kind. Ik vind het leuk om te zien als enthousiasme voor lezen en spellen na verloop van tijd toeneemt. Afgelopen weken ben ik bijv. met een jongetje bezig geweest om lange woorden in klankgroepen te verdelen. Vandaag begon hij spontaan alle voorwerpen in de kamer in klankgroepen te verdelen. Hoe langer het woord, hoe leuker hij het vond. Kinderen met dyslexie moeten vaak weer ontdekken dat lezen en spellen ook leuk kan zijn.”
Rosita
“Hoe leuk is dit! Bij een leerling heb ik een mindmap en De Takentrap ingezet om te werken aan doelen ‘leren leren’ via vaardigheid rekenen. Vandaag bedacht mijn leerling zelf een rekenspel. Heel creatief van haar en een mooi signaal van betrokkenheid. De briefjes op de foto bevatten sommen die ze zelf bedacht heeft. Wie steeds het hoogst aantal gooit met de dobbelsteen haalt er een kaartje uit en rekent de som uit met inzet van de principes van De Takentrap die in de mindmap staan (voorafgaande het spel samen met mijn leerling gemaakt). Een mooi voorbeeld van bewegend leren!”
Wat een fantastische verhalen! Begeleiders die met een dosis humor, creativiteit en kennis proberen aansluiting te vinden bij de leerling. En dit allemaal voor dezelfde missie: ondanks een leerobstakel alles uit jezelf kunnen halen wat erin zit. Wij geloven dat ieder kind/jongere optimale studieresultaten kan behalen, alleen moet je soms leren hoe dat moet. En dat is de reden waarvoor wij ’s ochtends uit ons bed komen!
Auteur Loes de Jong
Studieus beschikt over een groot
archief aan interessante en
handige artikelen.
Deze website gebruikt alleen functionele en analyse cookies. meer informatie
De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.